4.10.2009

Jotaki itua

Olen yrittänyt opetella laittamaan ruokaa sesongin mukaisesti, mikä on kesällä tietysti helppoa kuin mikä. Nyt syksyllä on pitänyt laittaa aivonystyrät surraamaan vähän enemmän, sillä vaikkapa salaattia on vähän vaikeampi tehdä juureksista ja kaalista kuin tomaateista ja rucolasta. Tosin olen vielä ostanut tomaattejakin, ja olen pitänyt jonkinlaisena rajana kolmen euron kilohintaa, jonka yli meneviä tomaatteja en enää osta.

Näitä kasvispulmia helpottaakseni olen innostunut kokeilemaan idättämistä. Olen käyttänyt mung-papuja ja vehnänjyviä. Vehnä ei lähtenyt itämään ollenkaan, mutta mung-pavuista saakin sitten syötävää tosi nopeasti ja helposti, jopa liikaa, jos ei malta laittaa tarpeeksi pientä papumäärää itämään. Seuraavaksi voisin kokeilla härkäpapuja, joita hankin ruokapiirin kautta pari viikkoa sitten.


Yksinkertaisuudessa idättäminen menee näin: Liota papuja ensin yön yli (12 tuntia) runsaassa vedessä. Huuhtele pavut ja laita ne lasipurkkiin, jonka suulla on jotain harsokangasta. Siirrä purkki suu alaspäin n. 45 asteen kulmaan astiankuivauskaappiin, jolloin ylimääräinen vesi pääsee valumaan pois. Huuhtele idut jatkossa 2-3 kertaa päivässä. Mielestäni huuhtelu vaikutti etukäteen työläältä, mutta suht näppärästi se käy, kun laskee purkkiin harson läpi vettä ja vähän huljuttelee purkkia. Minulla mung-pavut ovat itäneet jo noin vuorokaudessa syömiskuntoon asti, ja parin vuorokauden päästä ne alkavat jo puskea lehteä, joten nopsana saa olla.

Ja tästä tullaankin ongelmaan: idut ovat hyviä, mutta mihin niitä käyttäisi? Olen nyt laittanut niitä alakuvan salaattiin, josta tuli syötävää mutta ei nyt mitenkään herkullista, ja wokkiin, joka paloi ja oli pahaa. Leivän päällä idut kyllä toimivat yllättävänkin hyvin, ja lämpimän ruuan kylkeen niitä voi laittaa porkkanaraasteen tapaan. Ehkäpä voisin seuraavaksi kokeilla
jotain coleslaw-tyyppistä salaattia niistä ja porkkanasta...

Ei kommentteja: